Category Archives: Renungan

Kahwin-Rezeki-Beliau


Salam,

Baru-baru ini saya ada menulis tentang ‘Perkahwinan Membuka Pintu Rezeki‘ yang menceritakan bagaimana dengan niat ikhlas untuk berkahwin tanpa meletakkan benchmark yang tinggi untuk menentukan masa untuk kita kahwin itu sangatlah penting untuk keberkatan.

Saya ada mendengar sebuah kisah dari seseorang dan ingin berkongsi kisah beliau dengan pembaca2 sekalian.

Alhamdulillah, beliau masih belum berkahwin, tetapi masih mendapat rasa peluang untuk mendapat rezeki tersebut. InsyaALLAH.

Beliau hanya orang biasa datang dari keluarga orang biasa. Dari segi akademik, beliau hanya boleh dikelaskan peringkat ‘average’. Dari segi kokurikulum pun tidak seaktif mana.

Sebelum menghabiskan degree, beliau sangat merisaui bagaimanalah keadaannya selepas habis belajar untuk mendapatkan kerja. Maklumlah, dengan keadaan ekonomi sekarang yang menyebabkan ramai yang menganggur walaupun sudah mencapai tahap degree. Tetapi dengan kebergantungan beliau dengan Allah, beliau meyakini rezekiNYA.

Hendak dijadikan cerita, sesudah menghabiskan degree di salah sebuah universiti di luar negara, beliau pulang ke rumah dengan masih lagi tiada pekerjaan sedangkan pada masa itu, semua rakan2 sepengajian masing2 sudah mendapatkan kerja di syarikat yang besar.

Pada masa yang sama, semasa pulang ke Malaysia, beliau juga telah merancang untuk melangsungkan perkahwinan dan pada masa tersebut sudah ditetapkan bila dan bagaimana perkahwinan itu akan diadakan. Kalau nak diikutkan secara logik akal, beliau membuat kerja yang bahaya kerana, masih tiada kerja yang tetap tetapi sudah berfikir untuk berkahwin.

Tetapi disitulah letaknya keyakinan kita terhadap Allah sebagai ‘Al Razzaq’ iaitu pemberi rezeki. Tambahan pula, Allah telah menjamin kepada mereka2 yang ‘miskin’ (tetapi mampu untuk kahwin), akan diberikan rezeki, rujuk Surah An-Nur : Ayat 32.

Jadi dengan niat yang ikhlas ingin menunaikan sunnah rasullulah ini dan yakin dengan jaminan Allah dalam ayat tersebut, beliau berani untuk mengikat seorang ‘puteri’ sedangkan pada masa itu saya masih lagi tiada perkerjaan.

Dengan keyakinan sahaja tidak cukup jika tidak diselingkan dengan usaha. Selepas beliau pulang dari niversity dengan kelayakan degree, beliau berusaha sedaya upaya untuk mendapatkan pekerjaan yang baik. Pada masa yang sama beliau berdoa kepada Allah agar diberikan kerja yang terbaik dan berkat untuknya.

Sudah berbulan2 berlalu, dengan usaha yang gigih memohon hampir 100 pekerjaan melalui surat pos, emel dan melalui laman jobstreet, beliau masih lagi tidak mendapat panggilan dari mana syarikat yang berminat. Tetapi itu tidak mematahkan semangatnya untuk terus berusaha memohon pekerjaan kerana memikirkan apakah yang ingin diberikan kepada isterinya jika sudah berkahwin nanti.

Hinggalah bulan ke 5 pengangguran beliau, beliau hanya mendapat 3 panggilan dari lebih kurang 100 permohonan yang dibuat. Walaupun sedikit, beliau merasa amat bersyukur dan berazam untuk membuat yang terbaik untuk interview di firma2 tersebut.

Tetapi,  dengan kuasa Allah sebagai pemberi rezeki. Beliau dikurniakan nikmat mendapat interview dari 3 syarikat yang besar iaitu Citybank, Schlumberger dan Khazanah Nasional Bhd. Sedangkan tidak pernah terfikir diminda beliau untuk bekerja di syarikat2 yang besar. Baginya, cukuplah sekadar mendapat pekerjaan pun sudah menjadi kepuasaan baginya.

Akhirnya, dengan izin dan rahmat dari Allah, Allah menunaikan janjinya di Surah An Nur ayat 32 (rujuk di awal artikel ini huraian ringkas). Beliau ditakdirkan mendapat pekerjaan sebagai seorang akauntan di syarikat Schlumberger Business Hub Sdn Bhd. Kalau nak dikirakan gaji, lebih tinggi daripada gaji seorang fresh graduate di firma2 lain. Untuk rujukan, klik link ini untuk mengetahui ranking tentang syarikat tersebut.

Sebagai kesimpulannya, tujuan saya menceritakan kisah sahabat ini, adalah untuk menunjukkan bahawa, kekuatan dan kehendak Allah sahajalah yang dapat menentukan ke mana rezeki kita. Yang penting usaha, doa, tawakkal dan yakin dengan janji2nya.

Secara sunnatullah, orang yang pandai akan mendapat perkerjaan gaji yang lebih tinggi daripada orang yang kurang pandai. Tetapi disinilah pentingnya penerapan  penjagaan dalam aspek syariatullah, dalam konteks artikel ini, dengan keyakinan beliau atas janjinya dalam surat AnNur ayat 32 dan kebergantungan terhadapNYA, menyebabkan Allah sangat sayang dan memberikan rezeki lebih kepadanya.

Maka yakinilah perkahwinan itu sememangnya akan membuka pintu rezeki anda.

ibnulatef

ampang

23. 10. 2010

Perkahwinan Membuka Pintu Rezeki

Leave a comment

Filed under Pengalamana, Renungan

Perkahwinan Membuka Pintu Rezeki

Assalamualaikum, sebagai muqaddimah saya sertakan ayat Quran [Surah AnNur : 32] diatas untuk pembaca semua hayati, insyaALLAH, lanjutan daripada ayat Quran ini, saya akan terangkan pendapat saya berlandaskan perbualan2 dangan ustaz, pembacaan buku agama dan juga pendengaran ceramah saya tentang hal ini.

Saya mahu berkahwin, si dia mahu berkahwin, anda semua ingin berkahwin, setiap manusia mempunyai keinginan untuk berkahwin. Memang sudah ditetapkan Allah, manusia sejak zaman nabi adam sekalipun mempunyai keinginan bersama-sama berkongsi hidup dengan pasangan berlainan jantina. Begitulah lumrah manusia yang Allah ciptakan.

Tetapi, yang menjadi masalah si bujang dan si dara di zaman kita sekarang ini, ialah bilakah sepatutnya kita berkahwin. Ada yang mengatakan :

‘saya perlu jadi soleh dulu, baru saya nak kahwin’.

Ada pula yang berkata :

‘saya perlu kumpul harta, sekurang2nya kereta, rumah, jawatan yang berpendapatan sekian2’

dan berbagai alasan lagi untuk melambatkan perkahwinan, sedangkan kalau mengikut hukum, mereka sudah sampai tahap SUNAT berkahwin.

Sunat berkahwin yang dimaksudkan disini ialah seseorang itu sudah berkemampuan untuk berkahwin ‘mentally and phisically‘ seperti sudah menghabiskan pelajaran, sudah mendapat kerja dan mendapat izin ibubapa. (Namun perkara subjektif mengikut keadaan dan zaman).

Dengan berdasarkan ayat Quran di atas, saya berpendapat, kita tidak perlulah sangat memikirkan tentang rezeki kita bagi menentukan bila kita akan kahwin. Jika sudah mendapat kerja gaji tetap dan menghabiskan pelajaran, cukup asas2 ilmu agama dan hal rumahtangga, sudah memadai untuk menjadikan kita bersedia masuk ke alam perkahwinan.

Rezeki milik Allah, Dialah sahaja yang berhak untuk menentukan sebanyak mana rezeki yang kita ada. Sememangnya usaha, doa dan tawakal perlu ada untuk mendapatkan rezeki, tetapi tidaklah sampai kita perlu merisaui berapa banyakkah rezeki yang kita dapat, kerana rezeki setiap manusia sudah ditetapkan Allah. Cuma, perkara yang perlu menjadi kerisauan kita ialah bagaimanakah kita ingin mendapatkan keberkatan dalam setiap rezeki yang kita dapat.

Bagaimanakah untuk mendapatkan keberkatan rezeki? Dengan berkahwin?

Ya, kerana dengan berkahwin, bukan sahaja rezeki yang kita menjadi berkat bahkan Allah akan buka pintu rezeki kita dengan seluas2nya kerana kita sudah mengikuti sunnah dan juga mendirikan separuh dari agama.

Bagaimana pula dengan berkahwin boleh memberkati rezeki kita?

Dengan berkahwin segala apa yang kita buat untuk ‘si dia’ atas dasar kasih sayang, akan menjadi pahala. Bukankah setiap perkara yang berkat membolehkan kita mendapatkan pahala?.  Begitu juga duit (rezeki) yang kita belanjakan untuk ‘si dia’ (yakni isteri) menjadi pahala kerana kita telah memberi nafqah yang diwajibkan oleh ALLAH. Tidakkah itu membuahkan hasil berkat?

Sebaliknya, jika kita belum berkahwin, segala perkara yang kita buat  kepada ‘si dia’  atas dasar maksiat kemungkinan besar akan membuahkan hasil dosa. Begitu juga duit (rezeki) yang dibelanjakan untuk si dia (yakni awek dan gf & bf) berkemungkinan akan menjadi dosa disebabkan kita mengeluarkan duit di tempat yang tak sepatutnya. Tidakkah itu dikatakan tidak berkat?.

Jadi, jika sudah mampu, mengapa tidak sahaja kita men ‘convert‘ kan segala dosa maksiat yang kita dapat kepada pahala nafqah melalui perkahwinan?

Atas masalah nak tunggu betul2 senang dan mewah, baru mahu berkahwin pula, saya berpendapat, sekiranya kita sudah mampu dengan sekadarnya (seperti sudah menghabiskan pelajaran, mendapat kerja dan calon yang baik dan juga restu ibubapa), sebaik-baiknya, langsungkanlah sunnah perkahwinan. Tidak perlulah nak tunggu 2 3 tahun, nak tunggu betul-betul senang, (seperti ada kereta, rumah sendiri dan gaji setinggi tertentu) baru mahu melangsungkan perkahwinan.

Mengapa ya?

Kerana rezeki kita diatas kehendak Allah untuk memberi atau tidak. Berdasarkan ayat yang saya sertakan diatas, Allah dengan jelas memberi jaminan ‘jika mereka miskin Allah akan memampukan dengan kurnianya’. Bermaksud disini, Allah akan membuka pintu rezeki dengan seluas2nya. Itu jaminan Allah. Boleh jadi dengan perkahwinan, Allah akan memberikan rezeki kepada kita dengan tidak disangka2 sumbernya jika kita kita bertaqwa kepadanya.

Seperti firman Allah dalam Surah Attalaq, ayat 2 dan 3 :

Sebaliknya, berkemungkinan Allah akan tutup pintu rezeki kita dengan sesempit2nya, jika kita melengah2kan perkahwinan hanya kerana ingin mengejar impian keduniaan dahulu.

Biar betul? Mengapakah begitu?

Ya, atas dasar kemahuan fitrah dan lumrah manusia memerlukan pasangan dan ia dilakukan diluar perkahwinan akan mengundang pelbagai perkara2 maksiat yang kita sedar dan tidak sedar. Dalam Islam, ‘muamalat’ atau pergaulan banyak dihadkan disebabkan oleh perbezaan jantina yang bukan muhrim. Sehinggakan, dua manusia yang berlainan jantina yang bukan muhrim tidak boleh berhubung di antara satu sama lain, melainkan dengan ‘maslahat’ atau sebab2 yang tertentu.

Jadi, jika berhubung dengan si dia, sedangkan tidak ada satu alasan pun yang dapat menghalalkan mereka untuk berhubung, tidakkah itu dikira maksiat? Jika ia dikira maksiat, maka pastilah akan dimurkai Allah. Dengan pastinya, Allah akan menyempitkan lagi kehidupannya termasuk rezekinya, seperti firman Allah didalam Surah Thaha, ayat 124 :

Untuk menyimpulkan perbincangan saya, saya menasihati rakan2 sekalian, untuk tidaklah merisaui sebanyak mana rezeki yang kita dapat jika kita berkahwin. Tidaklah perlu meletakkan kesenangan dan kemewahan hidup didunia ini untuk melayakkan kita untuk berkahwin.

Cukuplah dengan meletakkan ‘benchmark‘ untuk kita berkahwin dengan sekadarnya. Kerana pintu rezeki pastinya akan terbuka luas, jika kita ‘mendirikan masjid’ atas dasar taqwa kepada Allah. Sebaliknya, jikalah habuan dan kesenangan dunia yang menjadi ‘benchmark‘ untuk kita berkahwin, belum tentu kita akan hidup bahagia. Fikir2kanlah.

Pesanan penaja : Pendapat ini hanyalah datang dari hamba Allah yang lemah dan yang belum merasai nikmat perkahwinan. Jika ada tersalah silap, saya mengakuinya. Niat saya adalah untuk membetulkan persepsi masyarakat ke atas makna sebenar perkahwinan. Kepada mereka yang sudah berkahwin, saya sangat mengharapkan pendapat anda semua atas perkara ini untuk sama2 kita berbincang dan membetulkan cacat cela artikel ini seterusnya berdakwah kepada masyarakat.

Ibnulatef aka Encik C

4/9/10

Ampang

6 Comments

Filed under Renungan

Kita Sepatutnya..


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Kita sepatutnya bersyukur jika si dia :

Menolak ajakan kita untuk keluar.

Tidak selalu mengadu kesedihannya.

Cemburu pada tempatnya.

Mengajak kita untuk bertahajud.

Mengajak kita menutup aurat dengan sebenar2nya.

Mengingatkan kita atas dosa2 yang kita tidak sedari.

Mengajak kita untuk berkahwin jika sudah mampu.

Menahan dari melafazkan kata2 cinta yang tidak hak kepada kita.

Kita tidak sepatutnya bersyukur jika si dia :

Mengajak kita keluar ditengah malam semalaman.

Mengadu pada setiap saat sehinggakan terluka 2 cm pon mengadu.

Cemburu buta sampaikan marah walaupon sedikit.

Mengajak kita ke majlis2 maksiat.

Bangga dengan pakaian ketat yang terdedah kita.

Mengajak kita membuat dosa.

Menangguh pernikahan semata2 untuk mengejar kesenangan dunia.

Selalu melafazkan kata2 cinta setiap hari.

Encik C

Ampang

02092010

Leave a comment

Filed under Renungan

Dapat VS Beri


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Salam,

Terdetik hendak menulis artikel yang kemungkinan ada kena-mengenanya dengan diri ini dan sahabat-sahabat lain.

Atas inspirasi ‘quote’ dari saifulislam (Ust Hasrizal) dalam blognya, ‘Erti Hidup Pada Memberi’ , saya terpanggil untuk mengulasnya berdasarkan pemerhatian, pembacaan dan pengalaman sendiri.

Mengapa terkadang kita tidak rasa puas hati kepada rakan, keluarga atau teman yang hidup, bekerja, tinggal bersama-sama kita jika sedikit kesilapan berlaku. Mengapa kita selalu merungut apa yang sepatutnya kita dapat? tanpa memikirkan apa yang sepatutnya kita berikan.

Contoh 1:

Sahabat kepada sahabat.

Kadang-kadang kita ada rasa tak puas hati, sebab sahabat kita tidak pandai menjaga hati kita, tidak melakukan perkara yang sepatutnya mereka lakukan terhadap kita.

Sebagai contoh, kamu tinggal di asrama bersama sahabat-sahabat lain, bermakna anda tinggal satu bumbung dengan mereka. Tetapi bila anda pulang dari kelas, anda lihat rumah anda bersepah, tiada siapa yang mengemaskannya. Anda terus merungut dan merungut, memarahi rakan-rakan anda sehinggakan ikatan persahabatan anda semakin longgar atas perkara ini. Sedangkan rumah anda masih dibiarkan bersepah.

Mengapa tidak anda berlapang dada dan bersangka baik kepada sahabat anda. Mungkin mereka tidak mempunyai masa untuk mengemasnya, jika anda sendiri membantu untuk mengemaskannya. Tidak timbullah masalah-masalah yang disebutkan tadi iaitu rumah terus bersepah, hubungan semakin renggang dan sebagainya.

Bahkan, oleh kerana pengorbanan anda tersebut, anda mendapat keberkatan dan pahala, sahabat anda akan lebih tersentuh atas kemuliaan hati anda dan mungkin mereka sendiri akan faham, dan mereka sendiri akan mengemasnya selepas ini. Kan cantik akhlak mulia ini, akhlak inilah yang di tunjukan oleh Rasulullah SAW, sehinggkan islam boleh sampai kepada kita.

Contoh 2:

Suami kepada Isteri atau sebaliknya, ataupun yang seumpama dengannya.

Sebagai seorang suami atau isteri, kita mestilah berpegang kepada prinsip hidup untuk memberi. Sekiranya kedua-kedua belah pihak berpegang pada prinsip ini, maka tiadalah akan berlaku masalah penceraian. Banyak kita dengar di media-media, berlakunya penceraian, permohonan fasakh dan sebagainya. Ini disebabkan oleh mereka berkahwin untuk mendapatkan hak mereka lebih dari memikirkan apa hak-hak yang mereka perlu penuhkan. Jika berlaku konflik sedikit, terus mencari jalan mudah dengan cara perpisahan (Nauzubillah).

Jikalaulah perkahwinan itu dibina dengan asas untuk menunaikan hak masing-masing, maka insyaALLAH, perkahwinan tersebut akan mendapat keberkatan dan berkekelan insyaALLAH. Contoh cerita yang dikongsikan disini (cerita ini juga diambil dari ceramah Ust Hasrizal) ialah apabila si suami dalam perjalanan pulang ke rumah dari tempat berkerja, didalam kereta, si suami menjangkakan apa yang isterinya sediakan dirumah, dia merasakan dia patut mendapat layanan baik dari isterinya sejurus selepas sampai ke rumah.

Menjangkakan, makanan tersedia, senyuman isteri dihadapan pintu menunggu si suami dan lain-lain. Si isteri pula menjangkan sesuatu dari suaminya semasa pulang dah haknya ditunaikan selepas penat lelah si isteri menjaga anak dan rumah. Apabila si suami tersebut melihat isterinya tidak melakukan apa yang si suami jangkakan, maka, masing-masing bermasam muka. Hubungan pun menjadi renggang.

Apa salahnya kalau kedua-dua belah pihak tidak menjangkakan haknya ditunaikan, tetapi berusaha untuk menununaikan hak pasangan mereka? Si suami semasa pulang ke rumah pulang ke rumah memberikan senyuman kepada si isteri, si isteri bersedia untuk menyambut kepulangan suaminya dengan sambutan kasih sayang. Maka, suasana mahabbah (kasih sayang) bertambah, rumahtangga bahagia. Hubungan suami isteri semakin rapat.

Saya harap anda nampak perbezaan antara dua keadaan tersebut :

1- Apabila seseorang menjangkakan haknya ditunaikan (menerima).

2- Apabila seseorang menjangkan hak orang lain, dia perlu tunaikan (memberi).

dan boleh nampak kesannya masing-masing.

Jadi sebagai penutup, saya ingin mengajak rakan-rakan memikirkan setiap apa hak orang lain perlulah ditunaikan. Jangan hanya menjangkakan orang lain untuk menunaikan hak kita.

ibnulatef

Leeds

23022010

2 Comments

Filed under Renungan

Tak Perlu Bertudung Labuh, Cukup Dengan Menepati Syarat



Salam,

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, kerana dapat memberikanku nikmat jari untuk menaip, sekurang-kurangnya dapat aku menyebarkan perkara kebaikan dimuka bumi Allah. Hidup enjoy, tapi dakwah tetap wajib kepada semua yang mengaku Allah tuhannya.

Kali ini, saya nak berkongsi pendapat tentang aurat khususnya aurat wanita. Pertama-tama sekali sebelum memulakan perbincangan tentang tajuk ini, saya ingin menegaskan, mungkin artikel ini adalah sesuai untuk ditujukan kepada segolongan wanita sahaja. Mungkin tidak sesuai untuk ditujukan kepada segolongan wanita yang lain. InsyaALLAH, rakan2 akan memahami golongan wanita yang manakah yang saya maksudkan.

Dan satu lagi, sebut pasal aurat, untuk wanita pulak tu, amat sangat-sangatlah sensitif. Boleh membuatkan seseorang dari golongan tersebut terasa. Dengan ini, dengan rasa hemahnya, sebelum apa-apa sangkaan timbul, saya ingin menerangkan tujuan dan niat saya menulis perkara ini.

Niatnya semestinyalah ikhlas untuk berkongsi dengan rakan-rakan tentang apa yang rakan2 terlepas pandang mungkin. Memandangkan sudah menjadi trend atau fesyen untuk golongan wanita muslimah yang bertudung, tetapi tidak menutup aurat. Saya sangat2lah terpanggil untuk menulis tentang perkara ini. InsyaALLAH, ayat2 yang digunakan ditulis dengan gaya yang berhemah.

Sekali lagi, saya terlebih dahulu meminta maaf jika ada yang terasa dan merasakan segala isi didalam entri ini menyinggung perasaan rakan2. Saya tidak bermaksud untuk menyinggung dan bukan juga bermakna saya memandang serong dan skeptik kepada mereka yang masih lagi berusaha untuk menutup aurat. Hanya Allah sahaja yang berhak menentukan baik buruknya seseorang. Bukannya manusia apatah lagi diri ini.

Saya mulakan dengan satu hadith sahih Rasulullah S.A.W bersabda :

”Dua golongan dari penduduk neraka yang belum pernah aku lihat, yaitu : Suatu kaum yang memiliki cambuk, seperti ekor sapi untuk memukul manusia dan para wanita berpakaian tapi telanjang, berlenggak-lenggok, kepala mereka seperti punuk unta yang miring, wanita seperti itu tidak akan masuk surga dan tidak akan mencium baunya, walaupun baunya tercium selama perjalanan ini dan ini.” (HR.Muslim)

Saya tinggalkan hadith ini untuk tatapan rakan2. Diakhir kesimpulan, saya akan relatekan kembali dengan hadith ini, terutamanya pada tulisan yang dihitamkan didalam hadis tersebut.

Sekarang saya ingin berkongsi apa pendapat saya tentang perkara ini. Pendapat juga akan disertai dengan dalil2 dan garis panduan ulama.

Merujuk kepada tajuk entri diatas, di zaman moden ini. Semakin ramai wanita yang menjadikan tudung sebagai pakaian mereka, bermacam2 fesyen tudung wujud. Kebaikan ini perlulah amat disyukuri, Alhamdulillah. Sekurang2nya pemakai tudung adalah majoriti. Tidak perlu takut untuk keluar ke Kuala Lumpur dengan memakai tudung, sudah menjadi kebiasaan wanita2 bertudung di KL. Tidak seperti mereka2 yang berada diluar negara, terutamanya pelajar2. Sampaikan dalam beratus2 pelajar universiti di dalam kuliah, hanya seorang sahaja yang bertudung. Tanyalah mereka, bagaimana tekanan yang dihadapi.

Walaubagaimanapun, wanita2 yang bertudung di Malaysia terutamanya, boleh dikatakan, lebih daripada separuh dari mereka, tidak menutup aurat. Menutup aurat disini bukan sekadar menutup rambut sebenarnya.

Rasanya, kalau ditanya setiap muslimah diluar sana, apakah yang dikatakan aurat wanita yang telah ditetapkan oleh Al-Quran dan Sunnah, hampir semua daripada mereka tahu. Sebabnya, sekurang-kurangnya mereka belajar di sekolah. Tidak perlu sekolah agama pun, dalam silibus pendidikan islam pun ada diajar.

Aurat wanita yang telah ditetapkan oleh Allah dan disepakati ulama’2 (tiada khilaf) adalah seluruh tubuh badan, kecuali muka dan tapak tangan. Kalau sekali dengar, mesti kita terbayangkan seorang muslimah yang bertudung labuh, berlitup habis kan? Sebenarnya tidak. Tak perlu bertudung labuh tetapi perlu untuk memenuhi syarat2 yang ditetapkan. Apa2 jenis tudung pun, jika syarat2 diikuti, insyaALLAH, aurat yang telah digariskan akan ditutupi dengan baik.

Mengapa Allah menetapkan aurat sedasyat ini untuk kaum wanita? Bukan untuk menindas, tetapi untuk memelihara kesejahteraan dan kehormatan wanita itu. Kerana merekalah yang dikatakan oleh Rasulullah sebagai fitnah dunia. Lelaki yang alim dan warak pun, dengan mudahnya akan  terbabas, oleh kerana wanita. Wahai wanita2 sekalian, cubalah tanya sesiapa pun yang bernama lelaki, sejauhmana wanita dapat menjadikan mereka orang yang tidak sioman.

Apa syarat2 dan batasannya? Para ulama’ memperhalusi lagi garispanduan aurat wanita dengan syarat tersebut :

1 – Menutupi semua tubuh badan kecuali tapak tangan dan muka.

2 – Pakaian yang menutupi tersebut, tidak terlalu ketat, sehinggakan nampak bentuk tubuh badan. Ini termasuklah baju yang ketat, jeans dan sebagainya.

Seperti yang dicatatakan di Surah Al Ahzab : 59.

Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu’min: “Hendaklah mereka mendekatkan jilbabnya  ke seluruh tubuh mereka”. Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, karena itu mereka tidak di ganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

3 – Kaki mestilah tidak dapat dilihat. Ini memerlukan wanita memakai kasut/selipar yang menutupi seluruh kakinya ataupon lebih selamat dengan memakai stokin.

4 – Tangan mestilah ditutup sehingga ke bahagian pergelangan tangan. Penyelasaiannya, memakai baju yang berlengan panjang ataupun stokin tangan.

5 – Lanjutan dari syarat ke2, menutupi dada dengan tudung sehinggakan tidak nampak bentuk dada jika memakai baju yang boleh menampakkan bentuk dada. Ini kerana, bahagian tersebutlah yang paling mudah untuk dilihat bentuknya.

Sebenarnya banyak lagi garispanduan yang telah ditetapkan oleh ulama’ seperti wangian, hiasan baju dan lain2. Tetapi fokus kali ini adalah untuk mengajak rakan2 memenuhi garispanduan asas dalam pemakaian. Sangat2 lah logik dan possible untuk memenuhi syarat2 diatas.

Akhirnya, merujuk semula hadith sahih diatas, dengan gaya bahasa keras dan tegas Rasulullah (bukan saya) menegaskan bahawa tiada pengecualian untuk wanita menutup aurat mereka.  Sehinggakan memberikan amaran, tidak dapat bau syurga. Nak dikatakan disini, sehemah-hemah Rasulullah pun, tiada toleransi bab2 aurat ni.

Tetapi persoalannya, bolehkah kita berubah terus dengan memenuhi syarat2 diatas. Pendapat saya, cukuplah, sekadar rakan2 sekalian sedar dan berazam untuk berubah kepada pemakaian yang lebih menepati syarat. Berusaha untuk berubah itu penting, walaupun perlahan2, Allah maha mengetahui apa yang kita niatkan. InsyaALLAH, kalau berusaha untuk berubah, Allah buka jalan untuk kita berubah.

Allah tidak melihat kepada keputusan, tapi lebih melihat kepada usaha seseorang. Seorang pelacur yang berusaha untuk memberikan anjing yang kehausan minuman pun, Allah masukkan kedalam syurga atas usaha murninya. Bahkan, seorang yang tudung labuh berlitup pun mungkin akan dimasukkan ke neraka kerana tidak melakukan perkara yang Allah suruh.

Semoga dengan artikel ini, rakan2 sekalian sekurang2nya, aware atas amaran keras rasulullah di atas dan cuba untuk berusaha. Maaf sekali lagi jika menyinggung perasaan sesiapa yang membaca.

Wassalam.

ibnulatef

Leeds

11012010

8 Comments

Filed under Renungan

Pengunaan Facebook

Salam,

Terpanggil untuk berkongsi dengan rakan-rakan tentang penggunaan Facebook. Pandangan2 tersebut datang dari blogger yang terkenal seperti Ustaz Zaharudin dan Ustaz Hasrizal Jamil. Kadang-kadang apa yang dilontarkan ada benarnya juga tentang penggunaan FB. Termasuklah diri ini sendiri, terkadang menyimpang niat dalam penggunaan FB. Diharap rakan-rakan mengambil intipati penting dari kedua2 blogger ini :

1 ) Potongan pertama dari artikel dalam Zaharuddin.net, klik disini untuk artikel penuh.

Bagi mereka yang ingin mengambil sikap lebih berhati-hati mereka disarankan untuk (penggunaan FB) :-

a – Memanupulasi akaun facebook untuk manfaat Islam melebihi kepentingan peribadi. Justeru, ruang yang ada wajar digunakan untuk mempromosi kefahaman Islam melalui tulisan, video, audio dan sebagainya.

b – Limitasikan dan kurangkan perbincangan soal remeh temeh peribadi yang membuang masa diri dan orang lain.

c – Tidak sehingga berkongsi terlalu banyak gambar peribadi ( khsusunya bagi wanita) sejak zaman kanak-kanak tanpa had limitasi, tanpa kawalan ia bakal membawa mudarat berbanding manfaat. Di samping ia akan kekal di facebook orang yang dikongsi dan juga syarikat facebook.

d – Tidak memasukkan perincian peribadi yang sensitif khususnya seperti akaun bank, taraf kesihatan dan sebagainya. Cukuplah sekadar menyertakan nama, tarikh lahir dan pendidikan.

e – Tidak terlibat dengan permainan-permainan dan aplikasi yang dijangka bercanggah dengan Islam seperti kuiz ramalan nasib. Sama ada atas dasar ‘main-main’ atau tidak.

f  – Tidak mempercayai aplikasi tilik moden seperti rahsia tarikh kelahiran dan sepertinya yang terkandung dalam aplikasi percuma facebook. Sama ada atas dasar ‘main-main’ atau tidak.

g – Menyedari bahawa maklumat kita di facebook boleh menjadi database pihak asing untuk memantau kehidupan dan informasi peribadi kita jika tidak dikawal. Database sebegini sebenarnya amat bernilai dan sukar ada satu organisasi di dunia ini yang mampu menyimpan maklumat manusia sebagaimana facebook. Hatta parti politik masing-masing pun tidak mempunyai maklumat ahlinya yang sebegitu update sebagaimana facebook. Justeru, maklumat sebegini amat banyak gunanya untuk sebarang tujuan kejahatan dan ketamakan.

2) Potongan kedua dari artikel dalam Saifulislam.com, klik disini untuk artikel penuh.

Sama juga dengan Facebook.

Ada yang masuk ke Facebook dapat pahala.

Bertanya khabar, menghubungkan persahabatan ‘menjejak kasih’, menguruskan ceramah dan soal jawab, berkongsi ilmu dan macam-macam amal maaruf.

Ada pula yang masuk ke Facebook tetapi dapat dosa.

Dedah keaiban diri dan kenalan juga rumahtangga, kutuk orang, main kuiz Syirik, main kuiz lagha, sampai belajar entah ke mana, sampai melingkup Akhirat dan Dunia.

Bukan salah Facebook.

Tapi salah manusianya.

Bagaimanakah cara dia melihat Facebook dan siapakah dia dalam melihat dirinya itu?

Kamu boyfriend?

Kamu girlfriend?

Kamu bos?

Kamu pakar?

Kamu sampah?

Siapa sahaja kamu, kita hanya satu. Kita adalah HAMBA.

Hamba Allah yang kejayaan hidupnya ialah pada melihat dengan pandangan hamba, dan berperanan dalam hidupnya sebagai hamba, hingga mati sebagai hamba.

Kalau ada yang sudah lupa dirinya hamba, dan hidup di dunia seperti tuan, dia telah bertuhankan diri.

Nantikan sahaja balasannya di Akhirat nanti.

Sumber : Zaharuddin.net dan Saifulislam.com

ibnulatef

Leeds

07012010

Leave a comment

Filed under Renungan

Praying on Time

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Salam,

This article has been copied from this blog, just found it by google. It makes me realise how important to pray on time. I hope you all read and take the lesson from this article.

Sometimes we think our ‘amalan’s are acceptable enough, but they are not. We think, if we dont leave all the wajib prayers (regardless time),  Allah will like us? It is not that easy.

This is actually reminder for myself, always careless in solah time management. Hopefully, we can change out attitude on this matter.

Here is the story :

He remembered his grandmother’ s warning about praying on time:

’My son, you shouldn’t leave prayer to this late time’. His grandmother’ s  age was 70 but, whenever she heard the Adhan, she got up like an arrow and  performed Salah.

He, however could never win over his ego to get up and pray. Whatever he  did, his Salah was always the last to be offered and he prayed it quickly  to get it in on time.

Thinking of this, he got up and realized that there were only 15 minutes  left before Salat-ul Isha. He quickly made Wudhu and performed Salat-ul  Maghrib.

While making Tasbih, he again remembered his grandmother and was  embarrassed by how he had prayed. His grandmother prayed with such  tranquillity and peace.

He began making Dua and went down to make Sajdah and stayed like that for  a while. He had been at work all day and was tired, very tired. He awoke  abruptly to the sound of noise and shouting.

He was sweating profusely. He looked around. It was very crowded. Every  direction he looked in was filled with people. Some stood frozen looking  around, some were running left and right and some were on their knees with  their heads in their hands just waiting. Pure fear and apprehension filled  him as he realized where he was. His heart was about to burst.

It was the Day of Judgment.

When he was alive, he had heard many things about the questioning on the  Day of Judgment, but that seemed so long ago. Could this be something his  mind made up?

No, the wait and the fear were so great that he could not have imagined  this.  The interrogation was still going on. He began moving frantically  from people to people to ask if his name had been called. No one could  answer him. All of a sudden his name was called and the crowd split into  two and made a passageway for him.

Two angels grabbed his arms and led him forward. He walked with unknowing  eyes through the crowd. The angels brought him to the centre and left him  there. His head was bent down and his whole life was passing in front of  his eyes like a movie. He opened his eyes but saw only another world. The  people were all helping others.

He saw his father running from one lecture to the other, spending his wealth in the way of Islam. His mother invited guests to their house and one table was being set while the other was being cleared.  He pleaded his case, ‘I too was always on this path. I helped others. I spread the word of Allah. I performed my Salah. I fasted in the month of Ramadhan.’ ‘Whatever Allah ordered us to do, I did.’ ’Whatever he ordered us not to do, I did not.’  He began to cry and think about how much he loved Allah.

He knew that whatever he had done in life would be less than what Allah deserved and his only protector was Allah He was sweating like never before and was shaking all over. His eyes were fixed on the scale, waiting for the final decision.

At last, the decision was made.

The two angels with sheets of paper in their hands, turned to the crowd. His legs felt like they were going to collapse. He closed his eyes as they began to read the names of those people who were to enter Jahannam.

His name was read first.

He fell on his knees and yelled that this couldn’t be, ‘How could I go to Jahannam? I served others all my life, I spread the word of Allah to
others.’  His eyes had become blurry and he was shaking with sweat. The two angels took him by the arms. As his feet dragged, they went through the crowd and advanced toward the blazing flames of Jahannam. He was yelling and wondered if there was any person who was going to help him. He was yelling of all the good deeds he had done, how he had helped his father, his fasts, prayers, the Noble Qur’an hat he read, he was asking if none of them would help him.

The Jahannam angels continued to drag him.

They had gotten closer to the Hellfire. He looked back and these were his last pleas. Had not Rasulullah [SAW] said, ‘How clean would a person be who bathes in a river five times a day, so too does the Salah performed five times cleanse someone of their sins?’

He began yelling, ‘My prayers? My prayers? My prayers?’

The two angels did not stop, and they came to the edge of the abyss of Jahannam. The flames of the fire were burning his face. He looked back one last time, but his eyes were dry of hope and he had nothing left in him. One of the angels pushed him in. He found himself in the air and falling towards the flames. He had just fallen five or six feet when a hand grabbed him by the arm and pulled him back.
He lifted his head and saw an old man with a long white beard.  He wiped some dust off himself and asked him, ‘Who are you?’

The old man replied, ‘I am your prayers.’

’Why are you so late?! I was almost in the fire! You rescued me at the last minute before I fell in.’ The old man smiled and shook his head, ‘You always performed me at the last minute, did you forget?’

At that instant, he blinked and lifted his head from Sajdah. He was in a sweat. He listened to the voices coming from outside. He heard the Adhan for Salat-ul Isha. He got up quickly and went to perform Wudhu.

From : islamgreatreligion.wordpress.com

ibnulatef

Leeds

06.11.2209

Leave a comment

Filed under Renungan